فریدون ناصری (تولد 1309، تهران)، موسیقیدان

فریدون ناصری از موسیقیدانان معاصر در تهران متولد شد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به هنرستان موسیقی رفت، به فراگیری موسیقی پرداخت، در اواخر دوران تحصیل آهنگسازی را نزد باغچه‌بان ناصحی فراگرفت. همچنین مدت چهار سال دوره عالی کنترپوان، فوگ و اصول آهنگسازی را نزد ثمین باغچه‌بان گذراند. مدتی نیز در اروپا به ادامه تحصیل پرداخت. در کنسرواتوار سلطنتی بروکسل در کلاس رهبر و آهنگساز بزرگ «اندره سوری» آهنگسازی، تصنیف موسیقی فیلم و رهبری ارکستر را فرا گرفت. در دهه 40 و 50 با رادیو و تلویزیون ایران همکاری کرد.

ناصری در زمینه موسیقی فیلم آثار متعددی ساخته که از آن جمله به موسیقی فیلم‌های «ستارخان» اثر  علی حاتمی، «حسین سیاه» اثر پرویز اصانلو، «فصل خون» از حبیب کاوش، «محکومین» و«تاریخ سازان» اثر هادی صابر، «کفش‌های میرزا نوروز» اثر محمد متوسلانی، «آن سوی مه» و «ناخدا خورشید» اثر ناصر تقوایی و تعدادی ازسریال‌های تلویزیونی اشاره کرد. مدتی نیز به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی انتخاب گردید.

استاد فریدون ناصری در دومین همایش چهره‌های ماندگار در رشته موسیقی به عنوان چهره برگزیده انتخاب شد و سرانجام در 17 تیر 1384 در تهران درگذشت.

یادداشت های مرتبط