سید مرتضی نجومی (درگذشت 1388،کرمانشاه)، عضو فرهنگستان هنر و خوشنویس

سید مرتضی نجومی فرزند آیت‌الله سید محمدجواد نجومی در 26 بهمن ماه 1307 هـ . ش در خانواده‌ای اهل هنر در کرمانشاه متولد شد. جد وی، میرزا اسماعیل، از خوشنویسان بنام عصر قاجار و از شاگردان میرزا محمد‌علی خوشنویس کرمانشاهی بود. سید مرتضی دوران ابتدایی را در دبستان «هدایت» گذراند. دوران دبیرستان را نیمه تمام رها کرد و به تحصیلات حوزوی روی آورد و نزد پدر و دیگر علمای زادگاهش به فراگیری علوم دینی پرداخت.  با تأسیس حوزه علمیه کرمانشاه، در مسجد حاج شهبازخان «شرح لمعه»  را نزد  میرزا علی فلسفی و  میرزا احمد اردبیلی آموخت.

در ۱۳۲۹هـ .ش برای ادامه تحصیل به نجف رفت و نزد اساتیدی چون آقا میرزا ابراهیم پورمعتمد، حاج سید محمود معصومی‌ لاری، حاج‌ شیخ ‌حسن حاج‌آخوند، شیخ علی کاشانی، حاج علی بهشتی، آیت الله سید محمد روحانی،آیت الله سید عبد‌العلی سبزواری، آیت الله سید محمدکاظم یزدی، آیت‌الله میرزا محمد‌باقر زنجانی، آیت‌الله میرزا عبد‌الهادی شیرازی، آیت‌الله محسن حکیم و آیت‌الله سید محمود شاهرودی تلمذ کرد و به درجه اجتهاد رسید.  در 1349هـ .ش در پی اخراج ایرانیان مقیم عراق توسط بعثی‌ها، به کرمانشاه بازگشت و در زمره  یکی از چهره‌های پر نفوذ  آن شهر درآمد و به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت. آیت الله نجومی از چهره‌های بنام هنر خوشنویسی  بود و نزد خطاطان بزرگی چون هاشم بغدادی و احمد نجفی تلمذ کرد و در انواع خطوط اسلامی تبحر یافت و در تذهیب، تشعیر، تجلید، گل و بوته‌سازی سرآمد شد.

آثار ماندگاری از این استاد برجسته باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به مجموعه عکسی از آثار خطی او،  «رساله بعد معنوی هنر خط»، «رسالهالتصویر و التمثیل»، «رساله الغناء»، «رسالهالنجاسه الخمر»، «تفسیر سوره مؤمن» و «رساله‌ای در تعظیم شعائر اسلامی» اشاره کرد. وی به غیر از نوشتن تقریرات دروس فقهی و اصول، بعضی کتاب‌ها را به خط خود استنساخ کرد که از آن جمله می‌توان از «ریاض‌العلماء»، «بناء العویه در نقض الرسالهالعثمانیه»، «استخارات»، «نشوهالسلافه و محل الاضافه»، «سلامهالعصر فی اعیان العصر»، «فصل القضاء فی الکتاب المشتهر بفقه الرضا»، «فروع علم اجمالی»، «تحفهالحکیم و معاد» و «رساله  صحیحه»  تألیف  میرزای زنجانی یاد کرد. آیت الله نجومی لوح تقدیری در نخستین جشنواره خوشنویسان جهان دریافت کرد. از وی کتابخانه‌ای نیز درکرمانشاه به یادگار مانده است. آیت الله نجومی در کرمانشاه درگذشت.

 

یادداشت های مرتبط