عبدالرسول خیام‏‌پور (درگذشت 1358، تهران)، ادیب

عبدالرسول تاهباززاده معروف به خیام‏پور در 25 امرداد ماه 1277هـ . ش در تبریز متولد شد. تحصیلات مقدماتى را در زادگاهش گذراند. سپس به تهران آمد، در دارالفنون به تحصیل پرداخت و در 1306هـ . ش دیپلم ادبی گرفت. بعد به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و مدت سه سال در اهواز  به تدریس پرداخت. سپس برای ادامۀ تحصیل به تهران بازگشت، در  دارالمعلمین در رشته فلسفه و ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و در 1312هـ . ش  با کسب رتبه اول و اخذ نشان (مدال) درجه یک علمی لیسانس گرفت. مدتی نیز در دارالفنون و دیگر دبیرستان‌های تهران مشغول تدریس شد. از ۱۳۱۶ هـ . ش سمت مدیری دبستان «ایرانیان» را در استانبول به عهده  گرفت و تا 1326هـ . ش در همان سمت باقی ماند. او  در این ایام  تحصیلات خود را ادامه داد و موفق به اخذ  دانشنامه دکترا از دانشگاه استانبول شد.

وی پس از بازگشت به وطن، از مهر ماه 1326هـ . ش در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز به تدریس پرداخت. در 1329هـ . ش به سمت ریاست کتابخانه دانشکدۀ ادبیات تبریز و سپس به معاونت دانشکده منصوب گردید و تا 1342هـ . ش در این سمت باقی ماند. دکتر خیامپور در 15 تیر ماه ۱۳۴۸ هـ . ش بازنشسته شد. در دی ماه همان سال به پاس سال‌ها خدمات علمی وآموزشی از طرف دانشگاه تبریز با عنوان «استاد ممتاز» به جامعه دانشگاهیان معرفی گردید.او در 1349هـ . ش به تهران آمد و تا پایان عمر در همان‌جا ماند و سرانجام در تهران درگذشت.

آثار متعددی از این استاد برجسته باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به تألیف کتاب‌های «فرهنگ سخنوران»، «دستور زبان فارسی»، رساله «یوسف و زلیخا» (تحقیق درباره منظومه‌های یوسف و زلیخا در ادبیات ایران و ترک)، «رساله عربی برای فارسی» (ترجمه و اقتباس از «المنجد») و تصحیح  کتاب‌های «نگارستان دارا» عبدالرزاق دنبلی، «مصطبه خراب» احمد قاجار ملقب به هولاکو، تذکره «روضهالسلاطین» فخری هروی، «سفینهالمحمود» محمود میرزا قاجار (2 جلد)، «ریاض الوفاق» ذوالفقار علی مرمت، «تذکره اختر» احمد گرجی (اختر)، تذکره «حدیقه امان اللهی» میزرا عبدالله سنندجی متخلص به رونق، و ترجمه، تصحیح و تحشیه «مجمع الخواص» صادقی کتابدار  اشاره کرد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی وی، طی  برگزاری مراسم بزرگداشتی در 30 خرداد ماه  1385هـ . ش  ایشان را به عنوان یکی از مفاخر ایران‌زمین معرفی کرد و لوح تقدیری به خانواده استاد اهدا نمود.

 

یادداشت های مرتبط