حسن حکمت نژاد (تولد 1309، اصفهان)، هنرمند

حسن حکمت نژاد در محله شهشهان اصفهان در خانواده‌ای مذهبی و اهل هنر متولد شد. پدربزرگش، احمدبیک مجنونی، مدتی مباشر سلطان مسعود میرزا ظل‌السلطان بود ولی بعد از کارهای دیوانی انصراف داد و در خانه به بافتن قالی مشغول گردید.  پدرش، محمدکاظم، نیز در بافتن قالی مهارت داشت، از این رو حسن نزد وی قالیبافی را آموزش دید. تحصیلات ابتدایی را در  مدرسه «فردوسی» و متوسطه را در دبیرستان «سعدی» گذراند.

به موازات تحصیل، به یادگیری قالیبافی نیز  پرداخت. در 1321 هـ .ش با مرگ پدر،  مدتی ترک تحصیل کرد ولی پس از مدتی، همزمان با کار، درس خواندن را  نیز دنبال کرد و دیپلم گرفت. از آنجا که مدتی در دوران سربازی در داروخانه بهداری مشغول کار بود، بعدها داروخانه­ای تأسیس کرد. حکمت‌نژاد همچنان هنر قالیبافی را دنبال کرد و به عنوان پیشگام در عرصه «قالی مجنونی»، طراح بیش از ۵۰  نقشه قالی، مؤسس و بنیانگذار «فرش پوده» و مؤسس و بنیانگذار «فرش قشم» مطرح است. او در بیش از ده­ها نمایشگاه فرش جهانی شرکت کرده  و جوایز متعددی را دریافت نموده است که  از آن جمله می‌توان به جایزه اول نمایشگاه بزرگ آسیا اشاره کرد.

برخی از آثار او در زمینه طراحی نقش قالی عبارتند از: «زردیس»، «گلدانی (ظل السلطانی)»، «شال کشمیر»، «آندو»، «پرنده بهشتی»، «شب نما»، «سپیده»، «یاد شیخ صفی»، «دلدار»، «هدهد»، «نقش در نقش هماهنگ»، «ستاره دنباله‌دار» (خورشید، وقار، آرام و فتنه).

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی وی، طی  برگزاری مراسم بزرگداشتی در 30 دی ماه 1381هـ . ش ایشان را به عنوان یکی از مفاخر ایران‌زمین معرفی کرد و لوح تقدیری به  استاد اهدا نمود.

یادداشت های مرتبط