درباره خواجه نصیرالدین طوسی چه می‌دانید؟

سید «حسین رییس‌السادات» در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در مورد اقدامات خواجه نصیرالدین مسائلی وجود دارد، از جمله مسئله فرهنگی که شامل؛ تحصیلات، رصدخانه و تألیفات و شاگردان خواجه بوده و مسئله سیاسی که شامل؛ ارتباط خواجه با دستگاه مغول و ارتباط او با اسماعیلیان بوده و مسئله سوم، مسئله مذهبی است که آیا خواجه گرایش اسماعیلی داشته یا خیر؟

مدیر گروه تاریخ دانشگاه بیرجند پیرامون شخصیت و ویژگی‌های فردی خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: کسی که به طور کلی به دنبال علم، مسائل فرهنگی و فکری است نوعا فردی صبور، متین و با حوصله تربیت می شود.

رییس‌السادات ادامه داد: برخورد‌های خواجه نصیرالدین در سیاست و همچنین مردم روزگارش نشان از این دارد که علم او در عمل کاملا واضح و روشن بوده است.

وی اظهار کرد: به طور کلی برخورد خواجه نصیرالدین با مردم روزگارش، برخورد خوب و اسلامی است بطوری که حضور او در الموت، در قلعه سر تخت قائن به گونه‌ای بوده که مخالفین مذهبی خواجه او را پذیرفته بودند.

مدیرگروه تاریخ دانشگاه بیرجند درباره نقش خواجه نصیرالدین طوسی در سیاست، گفت: گام‌های خواجه نصیر در سیاست کارساز بوده است.

رییس‌السادات تصریح کرد: حضور او در خدمت محتشم قهستان و همچنین نقش خواجه در الموت که می‌توان جنبه‌های سیاسی به آن داد باعث پیشرفت در سیاست حکومت شده به طوریکه توانسته یک توافق ضمنی در میان شیعیان اسماعیله به وجود آورد.

وی ادامه داد: با توجه به شهرت و معروفیتی که خواجه داشته با ورود به دستگاه مغول توانست این حکومت را به سمت و سویی هدایت کند که مسأله فرهنگی را مدنظر خود قرار دهند، چنان چه ساخت رصد خانه توسط خواجه تنها اقدام فرهنگی خواجه بوده که می‌توان آن را یک مسأله سیاسی نیز دانست.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه بیرجند درباره این سؤال که جوانان ایرانی ما چقدر از این شخصیت درس گرفته‌اند و چه تأثیری روی آنها داشته است، اظهار کرد: طبیعتا زمانی که دانشجویان و جوانان ما سرگذشت این گونه شخصیتها را می‌شنوند و مطالعه می‌کنند، انگیزه‌های خوبی در آنها به وجود می‌آید و ظرفیت‌های آنها آشکار می‌شود.

رییس‌السادات خاطرنشان کرد: جامعه نیز می‌تواند از این شخصیت‌ها استفاده کند چرا که ما در جامعه خود جوانان با استعدادی داریم که می‌توانند در سطح این دانشمندان باشند.

یادداشت های مرتبط