روی پشت جلد کتاب آمده است: اگر این حادثه را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان میتواند در حرکت چند ماهه حضرت ابی عبدالله (ع) از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت نوشید، بیش از صد درس مهم برشمارد.
این نوشتار به صورت موضوعی تدوین شده و بعد از نمایهزنی و تیتربندی مطالب در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. «درسهای عاشورا» یکی از آثار موضوعی استخراج شده از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» است که بیانات رهبری از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ را درباره امام حسین(ع) در بر میگیرد.
- تنوع و جاودانگی درسهای عاشورا
- درس اصلی عاشورا
- مبارزه و قیام اصلاح طلبانه؛واجبی اهم
- تغیّر علیه مسلمانان جائر
- وجوب قیام برای اصلاح جامعه اسلامی
- بیان زمینهی مناسب برای قیام اصلاحی
- امر به معروف و نهی از منکر
- لزوم شناخت وظیفه اصلی
- انجام تکلیف
- انجام به موقع تکلیف
- حرمت ذلت پذیری
- پرهیز از مصلحت اندیشی ناصحیح
- وجوب قیام برای حفظ اسلام
- مقابله با جدایی دین از سیاست
- جهاد
- عدم سازش با دشمن
- ضرورت نجات جامعه از جهالت و سرگردانی
- استقامت و پایداری
- فداکاری
- شهادت طلبی
- ترویج شهادت طلبی
- بصیرت
- هدایت و روشنگری
- پرداختن به ذکر و دعا
- رجاء
- توکل
- اخلاص
- سه ویژگی برجسته و تعیینکننده ابی عبدالله (علیه السلام) و غیره
از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب میباشد.
«آفتاب در مصاف(درسهای عاشورا): گزیده بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنهای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی» به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم نگاشته شده است. انتشارات انقلاب اسلامی در 5000 نسخه و 264 صفحه این کتاب را روانه کتابفروشیها کرده است.
بوریس استروگاسکی نویسنده مشهور روسی درگذشت.
بوریس استروگاسکی از مشهورترین نویسندگان آثار علمی تخیلی کشور روسیه در 79 سالگی دار فانی را وداع گفت-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، بوریس استروگاسکی در شهر زادگاهش سن پترزبورگ چشم از جهان فروبست.
بوریس استروگاسکی برادر آرکادی استروگاسکی (1925 – 1991) در 14 آوریل 1933 متولد شد.این دو برادر جزو نویسندگان مشهور سبک علمی-تخیلی و مشهورترین نویسندگان روس این سبک شمرده میشدند و از معروفترین آثارشان می توان به رمان «پیک نیک کنار جاده» منتشر شده به سال 1972 و «خدا بودن کار ساده ای نیست» منتشر شده به سال 1964 اشاره کرد. رمان «پیک نیک کنار جاده» مبنای فیلمنامه فیلم «استاکر» اثر آندری تارکوفسکی نیز قرار گرفتهاست. مجموع فروش آثار این دو برادر نویسنده به حدود 50 میلیون جلد می رسد.
بوریس پس از درگذشت برادر بزرگش در سال 1991 تنها دو کتاب دیگر منتشر کرد. او مدام به اظهار نظر در مورد مسایل سیاسی می پرداخت و از منتقدان سیاست های ولادیمیر پوتین رییس جمهور وقت روسیه بود و معتقد بود روسیه با این سیاست ها به دوران رکودش در زمان شوروی سابق بازگشته است.
تاریخ و جلوههای عزاداری امام حسین (ع) در ایران با تکیه بر دوره صفویه
تاریخ و جلوههای عزاداری امام حسین (ع) در ایران با تکیه بر دوره صفویه نوشته اصغر حیدری از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران انتشار یافت
تاریخ و جلوههای عزاداری امام حسین (ع) در ایران با تکیه بر دوره صفویه نوشته اصغر حیدری از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران انتشار یافت.
در این کتاب آمده است:
” … تعزیه که در زمان صفویه در ابتدای امر بود و صورت سادهای داشت؛ در زمان قاجار به رشد و ترقی زیادی رسید. رشد تعزیه در دوره قاجار علاوه بر عوامل داخلی همچون: علاقه هیئتهای عزاداری و عموم مردم عزادار به ارائه و دیدن صحنههای نبرد ماندگار کربلا و جانبازیهای سیدالشهدا و اصحاب با وفایش و استفاده تربیتی به منظور تزریق غیرت دینی و عصبیت مذهبی به جوانان و … برخی عوامل مربوط به خارج نیز داشت؛ مانند: توصیفات سفیران خارجی که به ایران میآمدند از نمایشهای غمانگیز کشور خود؛ سفر سران دولت ایران به روسیه در زمان فتحعلی شاه که با دیدن مجالس نمایش و تئاتر آنجا در بازگشت مصمم گردیدند شبیه آن را در ایران اجرا کنند؛ و نیز سفرها
چه میگفت حافظ» به بازار کتاب آمد
تحلیل نگرش حافظ در پاسخ به سوالهای بنیادین انسانمجموعه سه جلدی «چه میگفت حافظ» به کوشش محمدجواد فرزان از سوی نشر ایرانیکا راهی بازار نشر شد. مولف این کتاب «دیوان حافظ» را کتاب زندگی انسانی میداند. وی در این اثر با برداشتی نو از شعر حافظ سعی دارد تا به واکاوی نگرش حافظ در پاسخ به پرسشهای بنیادین انسان از جهان هستی بپردازد.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه سه جلدی «چه میگفت حافظ» به کوشش محمدجواد فرزان در هزار و 176 صفحه از سوی نشر ایرانیکا منتشر شد.
جلد نخست این مجموعه به بررسی دیوان و فهرست اشعار پرداخته است. در جلد دوم مباحثی مانند «زندگی»، «گفتمان عشق» و «در اجتماع» طرح شدهاند و در جلد سوم موضوعات کتاب با عناوین «گردش دوران» «حزب عشق» و «پرواز» نام یافتهاند.
مولف در پیشگفتار کتاب دیوان حافظ را معدن لب لعل معرفی کرده و از این اثر به عنوان گزارش گمانهزنیهایی به آن معدن زندگی نام برده است. وی در بخشی دیگر آورده است که اگر «دیوان حافظ» را کتاب شعر بخوانیم، نابسنده است؛ چراکه کتاب ادبیات، حکمت، فلسفه، دین، عرفان، جامعهشناسی، روانشناسی، هنر و موسیقی هم نیست، اما تمامی اینها و در حقیقت کتاب زندگی انسانی است.
مولف برای پژوهش در این کتاب روشی ویژه پی گرفته که آن رازگشایی از سخن حافظ است. بر این اساس عباراتی را که در چند غزل یا در نسخههای مختلف متفاوتند، همگی در این کتاب ارایه شدهاند.
فرزان در این اثر اندیشه حافظ را زلال و زیبا، همساز و هماهنگ، فراگیر و راهگشا و یکدست میداند و برهمین اساس معتقد است که «دیوان حافظ» خود به پژوهشگران جهت میدهد و پویش آنان را ژرفنده، پیشرونده و بالنده میگرداند.
این مولف همچنین در برگردان بخش عربی غزلها به فارسی از ترجمه محمدرضا شفیعیکدکنی در کتاب «دیوان حافظ به سعی سایه» بهره گرفته و همچنین طبق گفته او کتابش از سوی میرجلالالدین کزازی، حافظ موسوی و آیدین آغداشلو بررسی شده است.
از سوی دیگر این کتاب با 50 تصویر رنگی از نقشهای ایرانی همراه شده و هدف اصلی مولف تاکیدی بر پیوند دو رشته توانمند هنر ایران یعنی شعرها و نگارهها است. طبق گفته فرزان یکی از هنرمندانی که نگارههای این کتاب وامدار ذوق و قلم او بوده، میرزا احمد نصرچالشتری است که وی متن گزارشگونهای از زندگی این هنرمند را در پیشگفتار کتاب ارایه کرده است.
در بخش دیگر از جلد نخست چهار گفتار در زمینههای «پدیداری و پردازش سخن حافظ» با عنوانهای «ظهور اسلام»، «سراشیبپندار برترینژاد»، «چنگیزخان» و «فرهنگسرایان ایران» آمده است. در ادامه روایتی از روایتهای «دیوان حافظ» با بررسی روایتهای گوناگون آن در حوزههای مختلف غزلها، قصیدهها، قطعهها، رباعیها، ساقینامه و مغنینامه درج شده است.
همانطور که گفته شد، جلد دوم به مطالبی با عنوانهای «زندگی»، «گفتمان عشق» و «در اجتماع» اختصاص دارد و 37 گام را شامل میشود و بهطور کلی به موضوعاتی چون شیوه گفتوگوی حافظ، بایستگیهای همزیستی، خلوت کارگاه اندیشه، راز دگرش، ربایش زیبایی عشق، دین و عشق، توانبخشی و استغنای عشق، باباطاهر و حافظ، در شناخت نیروهای اجتماع، صوفیان، برخی رخسارههای ناهمسازی، اومانیسم، مونیسم و جبر و اختیار میپردازد.
در جلد سوم مولف به موضوعاتی با نامهای «گردش دوران»، «حزب عشق» و «پرواز» پرداخته است. پویش اجتماعی، گوشهنشینی، شوریدگی، نقش ارزشهای اجتماعی، کارآگاهانه اجتماعی، بازگشت به خویشتن، اخلاق عاشقی، انسان همیشه در گذار، کامِ کار، راستی و یکرنگی، عشق آسان نمود اول!، حزب، پویش آگاهانه، فراشد پرورش حزبی، راهکارها و ناپیدایی آینده و شگفتی جهان، عنوان برخی از موضوعات مطرح شده در این مجلد هستند.
بهطور کلی نویسنده در این اثر سعی داشته از رهگذر این 80 گام به شناخت هرچه بیشتر کلام و اندیشه حافظ نایل شود و برهمین اساس درتلاش بوده تا موضوعات گاه بسیار کوچک، اما کلیدی را در هر سر فصل یا عنوان کلی هر یک از مجلدها با توجه به ابیات یا غزلهای حافظ بررسی کند. برای مثال در گام هشتم با عنوان «آهنگ زندگی» آورده است: «حافظ نواهای نهانی و زمزمههای پنهانی گذشته و حال را میشنود و میشناسد و افزون بر آن در موسیقی و دستگاهها و گوشههای آن هم استاد است. او پیوند این دو را نیز میشناسد… هر صدایی پیامی است و اشارهای به چونیها و چگونگیهای هستی دارد… حافظ دغدغه اندیشه در چند و چون رازهای هستی را با نوای چنگ و عودی آرامش میبخشد تا بتواند مرزهای توانایی انسان را بشناسد.»
آخرین گام این کتاب «بدرود» نام دارد و فرازن در این گفتار تاکید کرده است که هر خوانندهای باید نخست حافظ و زمانه او و بایستگیهای آنرا بشناسد و پیام او را دریابد، تا آنچه او در زرورق رمزی زیبا پیچیده، به کلید هوشمندی بگشاید.
همچنین آورده است: «داوری در کار و کارنامه دیگری، اگر وابسته به دیدن بایستها و ویژگیهای جای و گاه و چند و چون منش او باشد، کار سخت دشواری است. درباره حافظ بزرگ که جز دیوانی، از او در دست نیست و همان را هم چنانکه باید در نیافتهایم، دشواری کار صد برابر میشود.»
بخش پایانی کتاب نیز به فهرست منابع اختصاص دارد.
فرزان درباره این کتاب یادداشتی را در اختیار «ایبنا» گذاشته که بدین شرح است:
«در جلد نخست این کتاب روایتی از «دیوان حافظ» آمده که گزینشی از میان روایتهای گوناگون است. در این روایت اگرچه با هیچیک از نسخههای خطی و چاپی مطابقت دیده نمیشود، هیچ تصرفی در غزلها و اشعار نشده است. همه غزلهای حافظ در آن هست و آنجا که روایتهای گوناگونی از یک بیت نقل شده، به عنوان مولف آنگونهای را که در یکی از نسخههای خطی پیش از 827 هجری قمری بوده و با شناخت خود از دیگر روایتها به دیدگاه حافظ نزدیکتر دیدهام، برگزیده و در این کتاب آوردهام.
از سوی دیگر در این مجموعه سه جلدی نگاهی کوتاه به تاریخ ایران پس از ظهور اسلام داشته و بدین روی به بررسی زمینههای پیدایش حافظ و نگرش او پرداختهام. در پایان هم فهرستی کامل از بیتها، جایگاه هر بیت در متن دیوان و متن پژوهش نشان داده شده است.
جلد دوم و سوم کتاب به واکاوی نگرش حافظ در پاسخ به پرسشهای بنیادین گریبانگیر انسان میپردازد. زندگی چیست؟ در کارگاه هستی جایگاه بایسته و شایسته انسان کجاست؟ عشق چیست و گفتمان عشق چه راهی را پیموده است؟ هستی چیست و با ناپایداری زمانه چه باید کرد؟ چطور باید و چگونه زیست؟
زندگی، گفتمان عشق، در اجتماع، گردش دوران، حزب عشق و سرانجام پرواز، 6 بخش کتاب در طی 80 گام با برداشتی نو از شعر حافظ، به پرسشهای بنیادین انسانها میپردازند. در هر گام دریچهای به موضوعی گشوده میشود و با جانمایه سخن حافظ به فرازهای نویی دست مییابد. بدین روش دورنمای راهی بیپایان آشکار میشود که ارمغان پویش در راهش، پرورش اندیشمندی و پیرایش از زنگار گرایش به آیینهای من درآودری بیریشه است.»
مجموعه سه جلدی «چه میگفت حافظ» به کوشش محمدجواد فرزان در هزار و 176 صفحه، همراه با 50 تصویر رنگی از نقشهای ایرانی به شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 75 هزار تومان از سوی نشر ایرانیکا منتشر و راهی بازار کتاب شد.