مولوی کرد، قله رفیع شعر کردی است

molavi kord

جمال احمدی، پیش از ظهر روز هفتم آبان ماه جاری در همایش« آموزگار ادب » که در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مولوی کرد نه تنها شاعری توانمند بلکه عالم و عارفی به نام بوده است.

وی با اشاره به اینکه سر آغاز شعر کردی از قرن چهارم و پنجم بوده است، افزود: براساس اسناد معتبر اولین شاعر کرد زبان باباطاهر عریان بوده که به زبان لری (یکی از شاخه های زبان کردی) شعر سروده است.

احمدی با اشاره به زندگی مولوی کرد، عنوان کرد: سید عبدالرحیم تاوه گوزی مشهور به «مولوی کرد» در سال 1221 هجری قمری در روستای «سرشاته» ناحیه تاوه گوز واقع در جنوب رودخانه سیروان به دنیا آمده است.

وی با بیان اینکه مولوی در دوران حکمت «بابان ها» زندگی کرده است، اعلام کرد: در آن زمان شعر هورامی در اوج و اقتدار قرار دارد و در همان زمان نیز به افول می انجامد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: به اعتقاد اندیشمندان و ادیبان برجسته در میان تمامی شاعران کرد، مولوی کرد قله رفیع شعر کردی است.
وی با اشاره به اینکه مولوی در شعر متخلص به «معدومی» بوده است، بیان کرد: لقب مولوی را یکی از حاکمان آن زمان به دلیل جامع العلم بودن مولوی به او نسبت داده است.

این استاد دانشگاه ذکر کرد: مولوی در طریقت نیز دستی داشته است و پیرو طریقه صوفیانه نقشبندی بوده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم فقط با اشعار هورامی مولوی آشنایی دارند، تصریح کرد: مولوی در شعرسرایی علاوه بر سرودن شعر به زبان هورامی اشعار فاخری نیز به زبان های کردی اردلانی، فارسی و عربی دارد.
احمدی با اشاره به اینکه کتاب دیوان اشعار مولوی دارای سه الی چهار هزار بیت است، ادامه داد: کتاب
« عقیده المرضیه» مولوی در نهایت فصاحت، بلاغت و ظرافت های هنری به زبان کردی اردلانی سروده شده است.
وی اضافه کرد: مولوی در این کتاب علم کلام را با تمام ریزه کاری هایش به صورت مفصل به رشته نظم در آورده است.
وی عنوان کرد: کتاب «الفضیله» او نیز در قالب شعر عربی و در باب مباحث علم کلام به رشته نظم درآمده است که شامل دو هزار و سی بیت به زبان عربی است.
این استاد دانشگاه از دیگر کتاب های مولوی به کتاب «فوائح»و «عقیده مولوی» به زبان های فارسی اشاره و ذکر کرد: بیشتر کتاب های مولوی در باب علم کلام و فلسفه اسلامی است.
وی در پایان با اشاره به اینکه مولوی به شدت متاثر از شاعران فارسی زبان مانند خیام، مولوی، حافظ و سعدی بوده است، یادآور شد: مولوی در سال 1300 هجری وفات یافته و در گورستان اصحابه در نزدیکی زادگاه خود در روستای سرشاته به خاک سپرده شده است.

 

منبع: ایسنا

یادداشت های مرتبط