همایش آموزگار ادب (گرامیداشت سعدی شیرازی ) در زاهدان برگزار شد.

saadi33

در این همایش که با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در تالار ملا صدرا دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد رییس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان گفت: قرآن کریم کتاب بزرگ اخلاق و تربیت و چشمه جوشان دانش و معرفت است و سعدی در دو کتاب گلستان و بوستان از این منبع عظیم به خوبی بهره گرفته است.

عباس صفدری  بیان کرد: نهج البلاغه مولا علی (ع) به عنوان کلامی نافذ و پر بها منبع ارزشمند دیگری است که سعدی در آثارش از آن بهره برده است.
صفدری گفت: در مجموع بعد از قرآن، احادیث و روایات نقل شده از سوی پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام ارزشمندترین راه حل در مسائل اجتماعی، اخلاقی و تربیتی مسلمانان است که به خوبی وجود آنها در نثر و نظم سعدی دیده می شود.

رییس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار داشت: فرهنگ پربرکت اسلامی، در سایه عنایات الهی و تعلیمات ارزنده نبوی، طی قرن های متمادی، بزرگانی را در دامن خود پرورده که چون خورشیدهای درخشان، در زمینه های گوناگون علم و ادب و هنر و اخلاق، فضای انسانیت را نورافشان نموده اند.

صفدری گفت: بهره‌گیری از منابع غنی اسلامی معنویت خاصی به آثار سعدی بخشیده است.

وی تصریح کرد: شیخ بزرگوار، سعدی شیرازی یکی از این بزرگان است که گذشته از جنبه های ظاهری نوشته های ارزنده وی، عطر جنبه های معنوی کلام او که حاوی بهترین راهنمایی های واقع گرایانه برای برخورداری از زندگی سعادتمندانه است، مشام جان عالمیان را خوش بو ساخته و به قیاس همین آثار سعدی، طی چند قرن موجب دوام تسلط اندیشه او بر عقل و روان فارسی زبانان جهان گردیده است، به نحوی که باید او را معلم و مربی تمامی قرون و اعصار بنامیم.

وی خاطر نشان کرد: ندای توحید و دعوت به شناخت حق تعالی و فراخواندن مخاطبان به بندگی و اطاعت کامل از پروردگار، از ویژگی های کلام سعدی است..

صفدری در ادامه اضافه کرد: سعدی همواره می کوشید که آثارش صحیفه معرفت و شناخت الهی و نمودار نشانه های حق تعالی باشد؛ سعدی در این راه، از روش قرآن کریم استفاده نموده و با توجه دادن مخاطبان به مظاهر شگفت انگیز هستی، نظم جهان آفرینش و هدفداری پدیده های خلقت، این رسالت ارزنده را انجام داده است.

وی گفت: سعدی در آثار ارزشمند خود به تسبیح کائنات و آمد و شد خورشید و پویایی و کارگری باد و ابر و باران، شکوه کوهساران و دریاها اشاره می کند.

صفدری در پایان افزود: جنبه های معنوی کلام سعدی راهنمایی مناسب برای حیات سعادتمندانه انسان‌هاست.

در ادامه ی برنامه دکتر عباس نیکبخت استادیار و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان سخنرانی علمی با موضوع تعلیم و تربیت در گلستان سعدی را ارائه نمود. وی در این سخنرانی با تشریح شیوه های صحیح آموزش و تربیت به بیان حکایتهایی از گلستان و نکات تربیتی و اخلاقی آن پرداخت.  دکتر نیکبخت گلستان را به عنوان یکی از بهترین آثار در ادبیات تعلیمی ایران دانست و از سعدی به عنوان معلمی اخلاق مدار و با تجربه یاد کرد. در ادامه این برنامه دکتر منصور نیک پناه عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر ادبی سخنرانی با موضوع سابقه ی سهل و ممتنع گویی در آثار سعدی ارائه نمود. وی در این سخنرانی شیوه ی سهل و ممتنع گویی را برگرفته از قرآن کریم دانست و سعدی و دیگر نویسندگان و شاعران را در این شیوه مقلد قرآن دانست. این پژوهشگر بیان داشت ؛ این شیوه به معنی ساده نویسی تنها نیست چه بسا بسیاری تصور میکنند که اینگونه است.در این شیوه بزرگانی مثل فرخی سیستانی ،سعدی، ابو فراس حمدانی و ایرج میرزا تبحر ویژه ای دارند اما سعدی و آثار او در این میان از تشخص بیشتری برخوردارند. در ادامه ی مراسم ضمن تقدیر از اساتید برگزار کننده نشست علمی ، مسابقه ی فرهنگی و ادبی که با طرح سوالاتی در اختیار حضار در سالن برگزار شده بود قرعه کشی شد و به نفرات برگزیده هدایایی به رسم یادبئد اهدا شد.   این همایش به همراه دو برنامه ی محوری مسابقه ی بزرگ مشاعره دانشجویی و کارگاه بوستان و گلستان خوانی  توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سیستان وبلوچستان برگزار شد.

یادداشت های مرتبط