“استاد سخن سعدی”

ostade sokhan sadi

کتاب‌ «استاد سخن سعدی» مروری بر زندگی و آثار مصلح‌الدین سعدی شیرازی به کوشش منوچهر دانش پژوه توسط انتشارت همشهری منتشر شده است.

در مقدمه کتاب آمده است:
درباره سعدی سخن گفتن، هم دشوار است هم آسان، همان‌گونه که سخن خود او را سهل و ممتنع خوانده‌اند گفتن از سعدی آسان است چون هر فارسی زبانی، زبان خود را از سعدی آموخته و سعدی با او همزبان است و درباره سعدی، سخن گفتن دشوار است چون هر کس هر چه بگوید گوشه‌ایی از منزلت سعدی را به زبان آورده است و هر کس از ظن خود یار او شده.

نگارنده که پیش از این همه آثار سعدی را در سه جلد با شرح و توضیح فراهم آورده، در این تالیف مختصر کوشیده است اهمیت آثار سعدی را در زبان و ادبیات فارسی هم با زبان ناقص خود و هم با بیان رسا و بی‌نظیر سعدی که از آثار او برگرفته شده برای همه دوستداران ادب فارسی و بویژه جوانان نمایان سازد.

نمونه‌هایی از همه آثار سعدی که در این کتاب موجز آمده طبعا معرف اقیانوس شعر و نثر پدر زبان فارسی نیست اما به مصداق گفته بزرگمرد دیگر شعر و ادب فارسی در قرن هفتم، مولانا جلال‌الدین: آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید

این تالیف، همچون جرعه و جامی از بحر بیکران آثار سعدی است و اگر شیفتگان و تشنگان آثار سعدی را آنچنان که در خور سعدی است سیراب نکند، رغبت آنان را که به سرچشمه فیاضش راه بزند فزونی خواهد بخشید. سخن از سعدی است. نویسنده و شاعری که فارسی زبانان که به شیرین‌ترین زبان جهان سخن می‌گویند وام‌ و مدیون زبان و شعر اویند.

سعدی را پیشینیان ما «افصح المتکلمین» یعنی «شیوا گوی‌ترین سخنوران» لقب داده‌اند و این وصف، برای سعدی اغراق‌آمیز نیست، زیرا سعدی به عقیده همه اهل ادب فارسی یکی از چهار قله بزرگ شعر فارسی است و به عقیده بعضی صاحب‌نظران، بزرگترین شاعر ایران است.

انتشارات همشهری این کتاب را در شمارگان 1500 نسخه با قیمت 3500 تومان در 176 صفحه منتشر کرده است. علاقه مندان برای تهیه کتاب می‌توانند با شماره22045340 تماس بگیرند.

منبع:فارس

یادداشت های مرتبط