«ایران – تاریخ و میراث»

tarikh va mirase iran

کتاب «ایران – تاریخ و میراث» نوشته‌ی جان اِی. بویل با مقدمه‌ی سر راجر استیونز (سفیر بریتانیا در ایران 1954 -1958) و ترجمه‌ی جعفر محسنی منتشر شد.

سر راجر استیونز در دیباچه این کتاب نوشته است: «ایران و بریتانیا مدت مدیدی است که به یکدیگر نگریسته‌اند، ولی بیش‌تر مواقع در آینه‌های کج و معوج؛ و هیچ‌یک تصویر کامل و منظمی از دیگری نداشته است…

به مدت دو قرن یا بیش‌تر از دو قرن، پژوهشگران و سیاحان مبهوت جنبه‌های گوناگون تمدن ایران شده بودند: تاریخ طولانی و عظیمش، زیبایی زبان و شعر فارسی، هنر مینیاتوریست‌های ایرانی، مهارت و اصالت معماران و طراحان آن و شکوه قالی‌ها و سفالگری‌ ایرانی همگی درس‌هایی است که باید از غنای بی‌پایان محل‌های باستان‌شناسی ایران فراگرفت. با وجود همه‌ی این‌ها، برای فردی عادی که امروزه ممکن است ناگهان، و بدون آگاهی کافی، خود را غرق در مسائل ایران بیابد،‌ آسان نیست که به بصیرتی سریع ولی ارزشمند درباره جنبه‌های فراوان تاریخ و میراث ایران دست یابد که هم فهم آن مطلوب است و هم مزه‌مزه کردنش لذت‌بخش. برای تمامی کسانی که با ایران سروکار دارند – و شمار آن‌ها به‌شدت طی 10 سال گذشته افزایش یافته است – این کتاب بسیار باارزش است.

این کتاب در مجموعه‌ی فصول خود که هم محققانه و هم خواندنی است، خلاصه‌ای روشن و سنجیده از تاریخ ایران عرضه و به خواننده کمک می‌کند که دستاوردهای هنری ایران را بهتر درک کند. آن را بخوانید تا ببینید که درک کامل‌تری از کشور و مردمی به دست می‌آورید که آینده‌ نویدبخش آن‌ها با گذشته مهیج و پرحادثه‌شان پیوندی تنگاتنگ دارد.»

این کتاب در شش فصل با عنوان‌های «ایران در قرون متمادی»، «ادبیات فارسی»، «نقاشی در ایران»، «معماری در ایران»، «سفال و سفالگری در ایران» و «قالی و قالیبافی در ایران»، همراه با عکس‌هایی درباره موضوع‌های ذکرشده، منتشر شده است.

«ایران – تاریخ و میراث» با 127 صفحه، شمارگان 990 نسخه و قیمت 11هزار تومان از سوی نشر ققنوس به چاپ رسیده است.