گزارش تصویری/ همایش ملی بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی در دانشگاه ارومیه برگزار شد

امین رستم زاده معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی آذربایجان‌غربی، در همایش بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی شخصیت‌ها و چهره‌های سرشناس و برجسته دینی، معرفتی، علمی فرهنگی و تاریخی را از عوامل مهم هویت‌ساز برای تمدن و فرهنگ یک کشور برشمرد و سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجانغربی به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و فعال در عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بر خود لازم دانست که در سطح ملی به معرفی و شناسایی هر چه بیشتر مفاخر ایران اسلامی برای مخاطب دانشجو و مناسب با ذائقه‌ی دانشجویی بپردازد.

وی افزود؛ از بزرگ‌ترین خدمات خواجه نصیرالدین به ایران و ایرانیان، تأسیس رصدخانه‌ی مراغه، احیای اوقاف مملکت، ایجاد عصری نو در دانش نجوم و ریاضیات، تبدیل مبارزات نهانی تشیع بنا بر اصل تقیه به مبارزات علنی و تسهیل گسترش تشیع که بعدها دین رسمی مملکت شناخته شد، پایه‌گذاری سبکی جدید در معماری و انواع هنرها، به‌عهده گرفتن سهمی عمده در حفظ فرهنگ گذشته با گردآوری کتاب‌ها، نجات و گردآوری دانشمندان و علما و سروسامان دادن به وضع روشنفکران آن دوران است.

رستم زاده الگوسازی برای نسل جوان تلاش جهت استقلال فرهنگی و مبارزه با تهاجم فرهنگی از طریق بصیرت افزایی برای دانشجویان از طریق ارایه شناسنامه تاریخی و اثبات شده جهت معرفی مفاخر این مرز و بوم و رد استدلالی ادعاهای پوشالی، تقویت روحیه تتبع و ابتکار در زمینه‌های علمی فرهنگی و هنری اسلامی ایرانی بستر سازی و ترغیب دانشجویان به ابعاد شخصیتی خواجه نصیر بعنوان یکی از منابع حفظ هویت ملی و تلفیق فرهنگ ایرانی و اسلامی و بستر سازی جهت تقویت روحیه عزت افتخار خودباوری ملی امیدواری و نشاط فردی و اجتماعی دانشجویان را از جمله اهداف مهم این طرح ذکر کرد.

همچنین در این همایش قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه با تقدیر از فعالیت های بکر و خلاقانه جهاد دانشگاهی در برگزاری چنین رویدادهای معرفتی برای دانشجویان، خواجه نصیر الدین طوسی را  فردی حکیم، متکلم، فقیه، منجم، ریاضی دان و ادیب دانست و خاطر نشان کرد، وی سهم بسیاری در حفظ، نشر و ترویج اسلام و تشیع ایفا کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به به نوشته های علامه حلی راجع به خواجه نصیر، گفت: شاگردان وی، او را بهترین و افضل ترین فرد عصر خویش در علوم عقلی می دانستند چون در تمام آنها، خواجه طوسی بحث مذهب امامیه را کاملا مدنظر داشته و تمام مباحث عقلی، کلامی و شرعی وی همه در خدمت ائمه اطهار(ع) بود.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برخی ها تالیف 140 کتاب را نیز برای وی ذکر کرده اند، گفت: یکی از کتابهای وی “تجرید الاعتقاد” است که کتابی محکم و قوی بوده که در سبک کلام شیعی نگاشته شده و در آن به شبهاتی که در خصوص مباحث اصول اعتقادی اسلام و به تبع آن برای اصول شیعی مطرح شده پاسخ داده شده است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به تربیت شاگردان بسیار توسط خواجه نصیر و خدمات آنها در حفظ و حراست از اسلام و تشیع، افزود: مثلا علامه حلی که از شاگردان برجسته شیخ طوسی بود در تدریس خود در حوزه، آن را در مذاهب خمسه تدریس می کرد و به این ترتیب شافعی ها، حنبلی ها، حنفی ها و جعفری ها فقه خود را از او یاد می گرفتند.

سید هادی طباطبایی پژوهشگر و کارشناس مرکز تحقیقات نجوم اختر فیزیک مراغه نیز در این همایش یک کارگاه برگزار کرد. و دراین کارگاه تاثیر رصدخانه مراغه بر رصدخانه های تا دوران گالیه را بررسی کرد.

در ادامه این همایش ملی کوروش آقایار، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه نیز  توضیحاتی تخصصی  پیرامون خواجه نصیر الدین طوسی در باره بوجود آمدن و انتشار امواج صوتی ارائه کرد.

یادداشت های مرتبط