گزارش بخش استانی مسیحای پارسی + عکس

وقتی سازمان تربیتی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال 2010 و 2011 میلادی را دو سالانه­ی هزاره­ی سرایش شاهنامه­ی فردوسی اعلام کرد، تمام محافل ادبی و حتی لازم به ذکر است غیر ادبی بر آن شدند تا در گرامی­داشت این افتخار عظیم تلاش کنند و تا جایی که می­توانند در راه بیعت با فردوسی حکیم بکوشند و پیمانی مبنی بر احیا و پاسداشت زبان فارسی و فردوسی بزرگ که به حق مسیحای این زبان شیرین و شکرین بود، ببندند.

تقویم را که ورق زدیم و با شمسی و قمری مطابقت دادیم و برنامه های داخل و خارج کشور را رصد کردیم به این نتیجه رسیدیم که در باب دانشجویان فرهیخته و اهل ادب ایران زمین کاری آن چنان که باید انجام نشده است. ما هم که جهادگر و از همه مهم­تر تحت لوای سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و حتی از آن مهم­تر فعال در دبیرخانه­ی دائمی نکوداشت مفاخر ایران زمین؛ پس بر خود وظیفه دیدیم که بر گوشه­ای از این خوان پارسی بنشینیم و میهمان میزبانی حکیم باشیم، کمربند همت بر کمر بستیم و عزممان را جزم کردیم تا کاری درخور جامعه­ی دانشگاهی و دانشجویی انجام دهیم. حاصل دسترنج­مان شد دهه­ی گرامی­داشت هزاره­ی سرایش شاهنامه « مسیحای پارسی» که از هجدهم تا بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال 90 در 12 دانشگاه کشور برگزار شد و با وجود بضاعت اندکمان و به­جهت تنوعی که در برنامه­ها وجود داشت و از آن مهم­تر به جهت حمایتی که استادان فرهیخته، ارجمند و ادب دوست و ادب­پرورمان در سراسر کشور در حقمان داشتند، این برنامه مورد استقبال قرار گرفت.

بزرگانی چون دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر حمیدرضا شایگان­فر، دکتر سید جعفر حمیدی، استاد بهمن حمیدی، دکتر نجمه نظری، دکتر فریدون جنیدی، دکتر عبدالمجید شریف­زاده، دکتر حسینعلی قبادی، دکتر سید ضیاءالدین هاجری، دکتر آرش اکبری مفاخر و دکتر محمدحسین توسی­وند که در دانشگاه­های علم و فرهنگ تهران، دانشگاه کردستان، دانشگاه یزد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه گیلان، دانشگاه مشهد، دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه منابع طبیعی گرگان، دانشگاه اراک، دانشگاه شیراز و دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان)، با کاروان مسیحای پارسی هم قطار شدند و باید اعتراف کرد که نتوانستیم آن چنان که شایسته ی ایشان بود، قدردان بزرگواری هایشان باشیم.

خلاصه­ی کلام این­که برنامه­ها برگزار شدند و اخبار و اطلاعات برگزارکنندگان به دبیرخانه­ی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی رسید. همکاران دبیرخانه نیز پس از بررسی مستندات و گزارش­ها و ارزیابی­های انجام شده – که جدول آن در ادامه خواهد آمد –  و با احترام و تقدیر از تمامی واحدها، سرانجام واحد­های فارس، گیلان، کردستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را به عنوان برگزارکنندگان برتر اعلام نمودند.

اراک
اراک
بیرجند
سیستان و بلوچستان
شریف
شیراز
علم و فرهنگ
کردستان

 

گلستان

 

گیلان
مشهد
همدان
یزد
یادداشت های مرتبط