میرزا طاهر خوشنویس (درگذشت 1355، تهران)، خطاط

mirza-taher

میرزا طاهر خوشنویس در 1306 هـ .ق / 1267هـ .ش در قریه هلق شهرستان جلفا در خانواده‌ای روحانی متولد شد. تحصیلات خود را نزد پدر آغاز کرد و نزد وی به آموختن قرآن پرداخت. بعد به مکتبخانه رفت و صرف و نحو عربی را فرا گرفت.

از آنجا که علاقه وافری به هنر خوشنویسی داشت، در اثر پشتکار و تمرین زیاد توانست اصول و قواعد خط را بیاموزد. مرتبه او در هنر خوشنویسی به درجه‌ای رسید که در نه سالگی جزء ‌سی ام قرآن و در چهارده سالگی کتاب «معالم» را نوشت. اولین قرآن را در 1321هـ .ق نوشت و طی چهار سال آن را به پایان رساند. میرزا طاهر از 1325هـ.ق در مدارس تبریز به تعلیم خط و خوشنویسی پرداخت و پنجاه سال آن کار را ادامه داد.

او در 1334 هـ .ش بازنشسته شد. این استاد برجسته خوشنویسی در طول حیات خود شاگردان زیادی پرورش داد و بیش از 200 جلد کتاب،‌ رساله علمی، ‌اخلاقی و دینی را تحریر کرد که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «مکاسب‌«، «‌منتهی‌الامال»، «جامع‌المقدمات»، «‌شرح جامی»، «کتاب‌رجال»، «‌کفایه‌‌الاصول»، «نهج‌البلاغه»، «صحیفه سجادیه» و قرآن‌های متعدد اشاره کرد.

او 25 جلد قرآن نوشت که آخرین آن را در 1353 هـ .ش به پایان رساند. میرزا طاهر در 1355هـ.ش در تهران درگذشت و در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده شد ولی بعد از گذشت 29 سال جسد وی در 10/11/84 به مقبرهالشعرای تبریز انتقال یافت و در کنار استاد شهریار مدفون گردید.

یادداشت های مرتبط