«مفاخر و مشاهیر ایران»

کتاب مفاخر و مشاهیر ایران نوشته فرید قاسملو می باشد که توسط انتشارات موسسه‌ی فرهنگی هنر طاهر (هنر در ارتباطات) منتشر شده است. علاقمندان به ایرانشناسی با مطالعه این کتاب با مجموعه ای از دانشمندان و مفاخر ایران آشنا خواهند شد.
هدف مولف از ارائه این کتاب در مقدمه چنین ذکر شده: «هدف، آشنایی مردم با فرهیختگان و اسطوره های ملی ایران می باشد. اندیشمندانی که به دور از امکانات و تکنولوژی امروزی تنها با تکیه بر تفکر و اندیشه توانستند بسیاری از گنجینه های با ارزشی که اکنون در اختیار ما است را کشف و اختراع کنند.
امیدوارم با ارائه‌ی این اثر، جوانان محققان و علاقمندان ایرانی با مطالعه‌ی آثار شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و با الگو برداری از اندیشه و پشتکار آنها به مفاهیم تازه‌ای دست یابند.
مؤلف ابتدای کتاب را با مقدمه ای کوتاه و سپس نقشه هایی جهت نشان دادن پراکندگی جغرافیایی ادبا و دانشمندان ایرانی شروع و در متن از تصاویر رنگی و مستند استفاده کرده است. قسمت فهرست مطالب کتاب نیز برمبنای قرن تنظیم و تفکیک شده که از قرن اول شروع و در قرن سیزدهم خاتمه می یابد. لذا در هر قرن به معرفی مشاهیر به همراه عکس و نوع ابداع و نمونه‌ای از آثارمربوط به آنها ارائه شده است. مؤلف منابعی که مورد استفاده قرار داده را در انتهای کتاب و در فهرست منابع و مواخذ ذکر کرده است.

یادداشت های مرتبط